zondag 2 januari 2011

Tanti auguri per tutti

Een nieuw jaar ligt voor ons, een jaar vol plannen, dromen, verwachtingen en gezelligheid, naar wij hopen. Verder hopen we op een goede gezondheid, eigenlijk het belangrijkste. Of het met het geluk gaat goed komen…..is nog maar even de vraag. Zelf hebben lief en ik er alle vertrouwen in. Ware het niet dat we, na een overvloedige maaltijd op oudejaarsavond bij de buren, Marcello en Franca  geen ruimte meer over hadden gelaten voor de lenticchie en de zampone, linzen en varkenspoot-worst.

Het eten van dit gerecht om mezza notte brengt geluk volgens de Italiaanse traditie. Het ging gewoon niet meer. De buurvrouw schudde haar hoofd. ‘Iedere lenticchie is een euro. Kijk eens wat je laat liggen’ zei ze. Dat de zampone zou leiden tot een goede gezondheid waagde ik te betwijfelen. Het is varkensvlees dat in een varkensblaas wordt gepropt in de vorm van een varkenspoot en erg vet.

Tot overmaat van ramp had ik ook nog eens geen rode onderbroek aan op oudejaarsdag. Een rode onderbroek staat voor een gelukkig liefdesleven. Ik snapte al niet waarom er op de markt allemaal rode onderbroeken hingen, al dan niet versierd met stras steentjes en tekst als tanti auguri. De buurvrouw vertelde me er niets over. Mijn vriendin uit Nederland vandaag wel. Dat had ze toch wel even iets eerder kunnen mailen.
Ik heb in ieder geval vandaag iets in mijn maagdelijke agendaatje geschreven op de laatste bladzijde, rode onderbroek kopen. Nu maar hopen dat het allemaal goed komt dit jaar. Aan mij zal het niet liggen.
Tanti auguri, tutti!

Geen opmerkingen: