dinsdag 2 februari 2010

La patente di guida


Over drie weken is Harrie zijn rijbewijs verlopen. Danillo van de UPA zegt dat er een sticker op kan worden geplakt en dan is het weer vijf jaar geldig. Toch maar even navraag gedaan bij het Nederlands Consulaat in Milano. Zij adviseren een Italiaans rijbewijs.
Om te beginnen met de ‘procedure nieuw rijbewijs’ moeten de ogen worden getest op vrijdagavond om 19.00 uur.
Het is erg druk in het piepkleine kantoortje van de UPA. Buiten staat een man te roken.
Het is de dokter, blijkt later. Klokslag zeven stapt hij binnen. Het lijkt alsof we een voorkeursbehandeling krijgen, want we zijn zo aan de beurt. Mijn lief herkent met een hand voor het ene oog de a,o en de g en met het andere oog is ook niks mis. Stempel: goedgekeurd.
En nu? ‘Het rijbewijs moet worden vertaald’, zegt Danillo. Dat kost ongeveer €150,-. Nou, veel tekst staat er niet op.‘Je mag het ook zelf doen’, zegt hij. ‘Ja, maar ik ben toch geen beĆ«digd vertaler?’ ‘Mwah’ en een handgebaartje. Goed ik vertaal het zelf!
Op de vertaling moet een stempel komen van il tribunale.
Dus maakt Harrie thuis een scan van de voor- en achterkant van het rijbewijs. Ik vertaal alles wat er maar te vertalen valt. Harrie maakt er echt een plaatje van met rode en groene lijnen.
Daar houden ze hier van.
Dus vanochtend op naar il tribunale. De meneer is erg onder de indruk. Ik moet zeggen het ziet er ook erg officieel uit. ‘Wie heeft de vertaling gedaan’,vraagt hij. ‘Noi’, zeg ik, wij.
‘U, zeker mevrouw?’. Hoe weet hij dat?
We moeten una marca da bollo voor €3.54 bij la Tabaccheria aan de overkant. Een soort waardezegel, die je in allerlei bedragen kunt kopen. Het is maar net waar ze voor zijn.
Ondertussen heeft de meneer van il tribunale een prachtig officieel document gemaakt, waar in staat dat voor de rechtbank is verschenen……,ikke dus en dat door mij is vertaald……
Als ik pas in Italiƫ zou wonen, zou ik het Spaans benauwd hebben gekregen.
Maar ik weet beter.
Als het document er maar mooi uitziet, genoeg stempels, nietjes en handtekeningen heeft, is het helemaal goed. Dat heeft het, 4 stempels, gemaakt met verschillende inktkussentjes, twee handtekeningen en 5 nietjes. Op de UPA glimmen ze helemaal van het resultaat.
Maar we zijn er nog niet. Nu nog de residentie verklaring en de codice fiscale. Weer naar huis. Is het niet de goede residentie verklaring. Maar als we ergens een handtekening zetten dat de dagtekening ook de datum is dat we hier definitief kwamen wonen, is het goed. Nou die twee dagen……durven wel te gokken.
Nu zijn alle papieren en het oude rijbewijs in handen van Danillo. De man die vorig jaar er zestig dagen over deed om onze auto in te voeren. Het rijbewijs heeft ons tot nu toe tien uur gekost. Er mag ook wel eens iets voorspoedig gaan.
We hebben het natuurlijk nog niet………………………….

Geen opmerkingen: