donderdag 7 januari 2010

Befana


Festa della Befana is het feest van de goedaardige heks die op Drie Koningen de kinderen cadeautjes komt brengen.Dat daarvoor de banken gesloten worden vonden we gistermorgen dan weer overdreven.
Het feest, 6 Januari in Grognardo, was leuk. Om half drie was het verzemaelen in het oratorio om ons te verkleden. Mijn lief was uitverkoren Jozef te zijn. Maria was jong, mooi en blond. Dat was even slikken, maar vooruit.
In optocht ging het onder begeleiding van een groep fluitisten naar pro Loco. Daar namen jozef en Maria en het kindje plaats in de stal. De Drie Koningen en andere mensen brachten geschenken. Daarna mochten kinderen en verstandelijk gehandicapten met Jozef en Maria op de foto. Je zag de verrukking van de kinderen in hun ogen. Sommigen durfden niet. Dit tot groot verdriet van de ouders die met de camera klaar stonden. Befana was er ook. Naast haar stond de kerstman. Wat moest hij hier nog? Ik dacht dat de kerstman al weer lang terug was naar Lapland. Sommige dingen gaan mijn bevattingsvermogen te boven. Maar leuk was het wel.
Op een houtvuur werden kastanjes gepoft er werd warme, pure, vloeibare chocolade rond gedeeld. Ik ben dol op chocolade, maar dit is me te heftig.
Na een uur was, om met Herman Finkers te spreken de 'felicitatiedienst' klaar. O, wat waren mijn voeten koud! We kleedden ons weer om en gingen terug naar Pro Loco, waar de haard brandde en waar we heerlijk aanschoven voor pizza, farinata, wijn en taart.
Befana zou Befana niet zijn als er geen pakjes werden uitgedeeld. Op dit kinderfeest telde ik meer volwassenen dan kinderen. De pret was er niet minder om. Het was een gezellige boel. Complimenti voor al die lieve mensen die er weer belangeloos voor zorgden dat iedereen een leuk feest had.

Geen opmerkingen: