dinsdag 28 september 2010

La Vendemmia

Achter Acqui Terme is het al weken een drukte van belang. Tractoren met karren vol, met in de zon glinsterende druiven, rijden af en aan bij Cantina’s Sociale. Er wordt een monster van de druiven genomen, de inhoud van de kar wordt op de weegbrug gewogen en de gegevens worden vastgelegd in de computer. De karren worden geleegd in grote bakken waar horizontaal een grote boor doorheen draait om de druiven te ontdoen van steeltje, takjes en blaadjes. De druiven worden gekneusd en in grote vaten gepompt. Weg is de tractor om de volgende lading te gaan halen. Soms rijdt er tussen al die tractoren een Ape, Zo’n klein driewielbrommerkarretje met voorin mama in bloemetjesschort gepropt naast papa. Ook zij mogen de druiven afleveren bij de Cantina Sociale.


De meeste druiven worden met de hand geplukt, vooral op de steile hellingen. Het is moeilijk om aan plukkers te komen, de scholen zijn weer begonnen. Ik heb veel Afrikanen in de wijngaarden gezien. Ook wordt er hier en daar machinaal geplukt. Je kunt het aan de wijngaarden wel zien. Als er tussen de rijen druiven veel ruimte is, dan is dat ruimte voor een grote machine.Het is weer genieten van de nog steeds warme zon en de sfeer in de wijngaard. Nicola zei gister: De maan is weer vol geweest en augustus is terug. Nou daar heb ik geen problemen mee. Voor mijn part tot de kerst.
De eerste dag hebben lief en ik het zwaar. Om half vijf vinden we het wel genoeg. Helaas zijn de tenen manden nog niet allemaal vol en gaan we nog twee uren door. Iedere avond is het weer een feest wat voor lekkers mama nu weer heeft gemaakt. De ene keer is het een abrikozen crostata of een chocolade pudding ( Bonèt). Gister was het een heerlijke perzikentaart. Zondag konden we ’s avonds aanschuiven voor het warme eten. Zelfgemaakte tagliatelle met een saus van paddenstoelen en vlees. Daarna nog peperoni con bagna caoda. En nog een keer een stukje Bonèt. Vanmiddag gaan we voor de laatste Dolcetto druiven, daarna zijn de Barbera druiven aan de beurt. Mijn conditie is al sterk verbeterd. Maar mijn blauwe handen……..Ik weet niet of dat ooit weer goed komt.


Geen opmerkingen: